Voorwaarden kerstpakketten-actie Stichting DeelKastje & Deelkast Hengelo
Laatst bijgewerkt: 28-10-2025
Deze voorwaarden zijn van toepassing op de kerstpakketten-actie van Stichting DeelKastje en Deelkast Hengelo (hierna: “Stichting”, “wij”). Door aan te melden en/of deel te nemen, verklaart u deze voorwaarden te hebben gelezen en ermee in te stemmen.
1. Doel en reikwijdte
– Doel: huishoudens in een kwetsbare situatie een warme steun in de rug bieden rondom de feestdagen, op basis van vertrouwen.
– Regio: Zuid-Gelderland, regio Doetinchem/Hengelo en aangrenzende dorpen.
– Landelijk: incidenteel mogelijk in goed overleg; in dat geval kan verzending plaatsvinden.
2. Deelnamerecht en aanmelding
– Deelname staat open voor personen van 18 jaar of ouder die wonen in de genoemde regio of na overleg landelijk in aanmerking komen.
– Aanmelden verloopt via het officiële aanmeldformulier van de Stichting. Alleen volledig en naar waarheid ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.
– Aanvraag door de aanvrager zelf: pakketten kunnen alleen persoonlijk worden aangevraagd door de persoon die het pakket krijgt.
– Hulpverleners: mogen uitsluitend namens iemand anders een aanvraag indienen na voorafgaand overleg én expliciete goedkeuring door de Stichting. Zonder voorafgaande goedkeuring worden aanvragen door derden niet in behandeling genomen.
– Wij controleren niet op financiële middelen; we werken op basis van vertrouwen.
– Aanmelding geeft geen garantie op toekenning; toekenning is afhankelijk van beschikbaarheid.
3. Pakketten per huishouden en gezinssituaties
– Per huishouden wordt altijd maximaal één (1) pakket verstrekt. Hierop zijn geen uitzonderingen.
– Samengestelde gezinnen: gelden als één huishouden en ontvangen dus één pakket.
– Gescheiden ouders: beide ouders mogen een pakket ontvangen, maar uitsluitend als op het aanmeldformulier expliciet is aangegeven dat sprake is van een scheiding en dat beide ouders in de praktijk (afwisselend) voor de kinderen zorgen. Wij hanteren dit strikt en honoreren dit alleen als dit vooraf is opgegeven.
4. Uitnodiging en afhalen
– U krijgt bij toekenning een uitnodiging via e-mail met een ophaaltijdslot en locatie.
– Verificatie: wij vragen geen legitimatie. U toont uw uitnodigingsmail met het ophaaltijdslot.
– Afhalen door aanvrager: pakketten dienen, tenzij vooraf anders overeengekomen, persoonlijk door de aanvrager te worden opgehaald. Een begeleider mag uiteraard mee.
– Afhalen door hulpverlener/derde: alleen mogelijk als dit vooraf is aangevraagd én door de Stichting is goedgekeurd (schriftelijk/elektronisch). Zonder deze voorafgaande goedkeuring wordt het pakket niet meegegeven.
– Niet verschijnen op de afhaalafspraak zonder tijdige, geldige afmelding kan leiden tot weigering van het pakket en kan meewegen in eventuele sancties.
5. Verboden handelingen en misbruik
Onder misbruik verstaan wij onder meer (niet-limitatief):
– Meervoudig aanmelden door één persoon of door leden van hetzelfde huishouden om meer dan één pakket te verkrijgen.
– Na toekenning/ontvangst elders (opnieuw) meeloten of pakketten opeisen.
– Het ruilen, verloten, doorverkopen of openbaar aanbieden van (delen van) het pakket, bijvoorbeeld via sociale media of handelsplatforms.
– Onjuiste, onvolledige of misleidende informatie opgeven, waaronder het onjuist of achteraf aanpassen van gezinssamenstelling of scheidingssituatie.
– Aangeven geen Facebook te hebben, terwijl later aantoonbaar wel een Facebook-account wordt gebruikt in relatie tot de actie.
– Het manipuleren van het proces (bijv. via alternatieve accounts/aliassen) of het verstoren van de uitgifte.
– Agressief, intimiderend of beledigend gedrag richting vrijwilligers, medewerkers of partners.
Wel toegestaan:
– Indien producten niet gebruikt worden door wat voor reden dan ook is het wél toegestaan deze in het gedachtegoed van de actie door te geven aan naasten die deze producten wel kunnen gebruiken.
Voorbeelden van misbruik (ter verduidelijking, niet uitputtend):
– Een pakket ontvangen en vervolgens publiekelijk elders meeloten voor nog een pakket.
– Met variaties op naam/adres proberen opnieuw deel te nemen.
– Delen van het pakket te koop/te ruil aanbieden.
– Zeggen geen Facebook te hebben, maar wel via een (eigen) Facebook-profiel deelnemen/meeloten.
6. Gevolgen en sancties bij misbruik
– Pakketten kunnen bij misbruik worden geweigerd.
– Misbruik leidt, afhankelijk van de ernst, tot uitsluiting voor een periode van één (1) tot vijf (5) jaar van deelname aan acties van de Stichting.
– Bij herhaald of ernstig misbruik kunnen wij melding doen bij partnerorganisaties in de Achterhoek en, waar relevant, landelijk, teneinde herhaling te voorkomen.
– Bij herhaaldelijk misbruik en/of doorverkoop wordt gebruiker permanent uitgesloten.
7. Samenwerking en gegevensuitwisseling (beperkt en privacy-bewust)
– Wij werken samen met organisaties in de Achterhoek en, indien nodig, landelijk, om misbruik te voorkomen.
– Wij wisselen uitsluitend de strikt noodzakelijke gegevens uit voor controle op dubbele aanmeldingen/misbruik, te weten: namen en/of Facebook-namen. Indien er twijfel is door naamgelijkheid of variaties, kan locatie (woonplaats/dorp) als extra check worden gebruikt.
– Meer gegevens dan hiervoor benoemd gebruiken of delen wij niet voor misbruikcontrole.
– Let op: wij vragen daarom altijd om uw Facebook-naam. Heeft u geen Facebook? Dat is prima. Als later blijkt dat er wel een Facebook-account is gebruikt in relatie tot de actie, kwalificeren wij dit als misbruik (zie artikel 5).
8. Privacy en gegevensbeveiliging
– Wij verwerken persoonsgegevens uitsluitend voor: organisatie van de actie, communicatie over toekenning en ophalen, en noodzakelijke controles tegen misbruik zoals hierboven omschreven.
– Wij hanteren strenge eisen voor privacy en beveiliging op zowel de website als onze persoonlijke servers.
– Bewaartermijnen zijn beperkt tot wat noodzakelijk is voor uitvoering en verantwoording van de actie en voor het handhaven van sancties (bijv. een uitsluitingslijst met einddatum).
– Raadpleeg onze privacyverklaring op voor uw rechten (inzage, correctie, verwijdering, bezwaar).
9. Communicatie
– Officiële communicatie verloopt via de door u opgegeven contactgegevens. Houd deze actueel – de aanmelder zelf verantwoordelijk voor het actueel houden van de gegevens.
– Controleer uw e-mail (en spamfolder) rond het afhaalmoment. Gemiste berichten kunnen betekenen dat u uw tijdslot mist.
10. Klachten en bezwaar
– Heeft u een klacht of bezwaar? Dien dit schriftelijk in binnen 7 dagen na het besluit, met toelichting/bewijs.
– Een bezwaar schort de uitvoering van sancties niet automatisch op, maar wij beoordelen elk bezwaar zorgvuldig.
11. Wijzigingen, capaciteit en overmacht
– Wij kunnen de actie en/of deze voorwaarden op elk moment wijzigen, opschorten of beëindigen, bijvoorbeeld bij overmacht of onvoldoende capaciteit.
– De samenstelling van pakketten kan variëren; items kunnen uitvallen of worden vervangen.
12. Slotbepalingen
– In gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, beslist het bestuur van de Stichting in samenspraak met de beheerder van Deelkast Hengelo.
13. Bij aanmelding verklaart u:
– Dat u deze voorwaarden heeft gelezen en ermee akkoord gaat.
– Dat u de waarheid vermeldt, inclusief gezinssamenstelling en eventuele scheiding.
– Dat u begrijpt: één pakket per huishouden; uitzonderingen gelden niet, behalve de specifieke scheidingssituatie zoals hierboven beschreven.
– Dat u ermee instemt dat wij uw naam/Facebook-naam (en bij twijfel uw locatie) mogen gebruiken voor beperkte controle op misbruik en dubbele aanmeldingen binnen het samenwerkingsnetwerk.
– Dat een aanvraag uitsluitend door uzelf wordt gedaan, of door een hulpverlener die voorafgaand overleg heeft gehad en goedkeuring van de Stichting heeft ontvangen.
