Huisregels

Om alles in goede banen te leiden hebben we huisregels opgesteld. Die vormen een leidraad voor de werking van de stichting. Zo is het voor iedereen altijd duidelijk hoe alles werkt, of er nu een product verloot wordt, er meerdere producten worden weggegeven, zaken worden aangeschaft voor noodsituaties of mensen alleen de kast gebruiken. Op deze pagina kun je precies lezen hoe dat in zijn werk gaat.

Spelregels Stichting

  • Let op: dit zijn de spelregels vanuit de stichting zelf en waar je op moet letten. Voor de kasten in de tuin is een aparte set huisregels die hieronder los staan benoemd.

  • Aanmelden verplicht

    Om gebruik te kunnen maken van de spullen en acties die de stichting aanbiedt dien je aangemeld te zijn via het aanmeldformulier,. We vragen hier niet veel details maar het is belangrijk dat we als ANBI stichting voldoen aan de voorwaarden en hard kunnen maken dat de spullen ook echt naar mensen in nood gaan. Heb je vragen over het formulier of hoe we omgaan met je gegevens? Kijk dan naar ons privacybeleid of neem contact op.

    Aanmelden voor gebruik van de spullen in de voortuin NIET VERPLICHT

  • Lees goed

    Vrij makkelijk eigenlijk maar lees goed wat er op social media in de berichten staat als je iets nodig hebt of er op wil reageren. We vermelden altijd duidelijk waar het om gaat, hoe je kans maakt en/of gebruik maakt van een product. Het zou een dagtaak zijn om iedereen daar telkens apart op te wijzen, we gaan uit van eigen regie.

Spelregels DeelKastje – voortuin slotlaan

  • Hoe maak ik gebruik van de deelkast, minibieb en andere producten die in de tuin beschikbaar zijn?
  • Openingstijden

    Beide kastjes zijn 24/7 geopend en 365 dagen van het jaar. Het cameratoezicht maakt dit mogelijk; op deze manier kunnen mensen juist met die zo kritieke feestdagen ook bij de kast. Maar ook ’s nachts mag je langskomen, sommige mensen vinden het erg lastig om in daglicht langs te komen op zo’n openbare plek; kies dan wat voor jou past!

  • Cameratoezicht

    Hiervoor hebben we een simpele regel: “Ga jij netjes met de kast om? Gaan wij netjes met de beelden om”. Helaas is toezicht nodig, we willen de spullen bereikbaar houden 24/7 en gebruik maken van ‘sociale controle’ om iedereen gelijke kansen te geven. Maar hiervoor is wel toezicht nodig.

    Deurbel: we hebben een video-deurbel naast de voordeur hangen, dit is vooral belangrijk als ik een slechte dag heb en er soms wel een hele minuut over doe om bij de voordeur te komen. Best prettig als ik dan via de luidspreker even kan laten weten natik er echt aan kom.

    Gevelcamera: .om problemen te voorkomen zoals vernieling & misbruik hangt er ook een aparte camera met een veel betere resolutie dan de deurbel. Zonder toezicht bestaat het risico op misbruik bij ons helaas ook en filmen we dus. Daarnaast is het fijn om de ’telstand’ te kunnen zien. De camera registreert het aantal mensen dat een bepaalde digitale ‘grens’ over gaat, ik zie geen beelden, tijden of andere informatie maar puur een nummer. Dat nummer helpt mij op slechte dagen waarop ik niet ‘even’ naar de kast loop om in te schatten hoeveel keer de kast al bezocht is die dag en of er aangevuld moet worden zonder dat ik meteen naar de kast zelf hoef.

    Geen zorgen: Echt nadrukkelijk; zolang er niks geks is gebeurd bekijken we de beelden niet en weten we niet wie er komt of gaat. Daarnaast worden de beelden na een week verwijderd en staan ze 100% zeker beveiligd en zijn de beelden niet inzichtelijk door buitenstaanders of hackers. Meer weten over hoe we veiligheid regelen? Onze security officer Jeroen, die zijn werk van digitale privacy en veiligheid heeft gemaakt, kan je bij inhoudelijke vragen verder helpen.

  • 18 jaar en ouder

    Houten kast: We hebben in principe de stelregel dat de kast met voeding alleen door mensen van 18 jaar en ouder gebruikt mag worden. Mensen jonger dan dat en kinderen zijn uiteraard wel altijd welkom om, onder begeleiding van een volwassene, de kast te komen bezoeken. Neem dus vooral je kinderen mee, maar stuur ze niet alleen op pad.

    Metalen kast & spulletjes: deze zijn voor kinderen wel toegankelijk, laten we er samen wel op letten dat ze zich netjes gedragen? Tot nu toe gaat dat goed en ik wil kinderen de kans blijven geven om zich te kunnen ontwikkelen met speelgoed, knutselspullen en hun fantasie prikkelen met boeken.

  • Donaties

    Voor de deelkasten: Kleine donaties kunnen direct in de kast gezet worden; probeer niet meer van 2 dezelfde artikelen tegelijk in de kast te zetten en niet meer dan ongeveer een plastic boodschappen tas vol.

    Heb je meer of meer van dezelfde artikelen? Dan mag je die altijd achter laten in de kist rechts naast de voordeur (opschrift donatiekist); wij controleren deze regelmatig, sorteren de donaties uit en zorgen er voor dat ze op de juiste plek komen.

    Voor overige acties: Doneren mag ten alle tijden in de kist rechts naast de voordeur. Heb je veel, grote zaken of twijfel je? Neem contact op.

  • Schoon, veilig en bruikbaar

    Eigenlijk klinkt het heel logisch, maar we moeten het toch bewust als regel benoemen en regelmatig herhalen. Zou je het zelf niet mee nemen vanwege de staat van het product? Verwacht dan ook niet dat een ander, ook al is het iemand in nood, dat wel doet.

    Aangebroken verpakkingen, kapotte producten, beschimmeld, open en gebruikt; allemaal zijn het dingen die je zelf ook nooit mee zou nemen. Iemand in nood hoeft dat ook niet. Denk hier dus over na voor je doneert. Er zijn uiteraard ‘uitzonderingen’ op die regel. Tampons bijvoorbeeld zitten individueel verpakt, als je een open doosje doneert omdat je er een hebt geprobeerd en het toch niet jouw merk is, kunnen ze gewoon in de kast. Heb je een pak sultana’s waarvan je een verpakking hebt geproefd en besluit dat het niet jouw smaak is? Dan kunnen de overige los verpakte sultana’s absoluut in de kast.

  • Reserveren

    We reserveren geen producten uit de kast en in de basis ook geen producten uit donaties. What you see is what you get om het zo maar te stellen.

    Er is hierop wel een uitzondering: grote donaties, speciale donaties of specifieke acties zullen we wel reserveren. Indien dit van toepassing is zullen we daarover altijd een post maken op social media en zal er bij die post staan dat je kan reserveren en/of contact op kan nemen om dit product op te halen. Denk dan bijvoorbeeld aan een hello fresh pakket, speelgoed of bijvoorbeeld cadeauverpakkingen.